Zo zorg je voor je gebroken hart als je op vakantie gaat. 

14 juni 2019

We staan aan de vooravond van de zomervakantie. Voor de meeste mensen een heerlijke periode van plezier, nieuwe dingen ontdekken, gek doen en accu opladen. Voor degenen met hartenpijn is het daarentegen een zwaar misdrijf.

Met jouw liefdesverdriet heb je waarschijnlijk namelijk helemaal geen zin in plezier, gek doen en lollig zijn. Jouw gebroken hart huilt en dat maakt dat je je depri voelt, weinig puf hebt, en super veel aan het tobben bent. Je gevoel van veiligheid is aangetast na een liefdesbreuk. Je voelt je daardoor kwetsbaar en jouw vaste bodem is weg.  

Op een vakantie is je bekende omgeving ook weg. Je hebt je vertrouwde huis, badkamer, geuren en voeding niet om je heen. ‚Äč

Hoe zorg je er dan voor dat je de zomervakantie overleeft? (Niet letterlijk natuurlijk…, dat begrijp jij ook wel…:)

Kijk goed naar de fase van je verwerking. Wanneer je wat verder bent in de verwerking is vakantie mogelijk meer ontspannen, dan de periode net na de liefdesbreuk. In een zonnig oord ergens ver weg zie je namelijk allemaal gelukkige stelletjes en gezinnen om je heen. Misschien bezeert dit jou juist nog meer en voel je nog eenzamer.

 Bedenk voordat je op vakantie gaan:

  • Wat wil je vinden op die andere plek?
  • Wat is de reden van je vakantie?
  • Wat of wie wil je daar ontmoeten?
  • Hoe lang wil je op vakantie?

En als je juist veel zin hebt om op reis te gaan, doe dat dan vooral! Overweeg dan om met een goede vriend of vriendin te gaan. Die biedt jou de veiligheid die je nodig hebt en bij wie je ook eens kan uithuilen.

Als je alleen wilt gaan: Overweeg dan een stedentrip. Je hebt dan lekker veel afleiding. Er zijn genoeg dingen te doen en er zijn veel mensen om je heen voor de nodige ontmoetingen. Kan je ook best in Nederland doen. Als je je dan toch heel rottig voelt, ben je snel weer thuis.

Overweeg een single vakantie, waar je ook je hobby kan uitoefenen (bijvoorbeeld sport/schilderen/dansen). Het is echt heel leuk om met een groep alleenstaanden op pad te gaan. Kijk maar eens op internet naar het aanbod: van alleenstaande oudervakanties, tot de meest avontuurlijk oorden met een sportief aanbod. Wanneer je dan verdrietig voelt, kan je je storten op je nieuwe skills en zorgt dat voor de nodige afleiding. 

Als dit blog je aanspreekt, deel het dan via facebook, zo hebben meer mensen er profijt van

of via linked-in.

EMDR bij liefdesverdriet, het helpt ècht (1).

21 juni 2019

De 22-jarige Nadine meldde zich bij in mijn praktijk. Een vriendelijk ogende studente kunstgeschiedenis, met prachtige diepblauwe maar treurige ogen. Haar gezicht toont witjes. Haar rug een beetje gebogen.

Op de vraag wat ik voor haar kan betekenen, begint ze te snikken. Ze vertelt dat haar vriend het vorige maand heeft uitgemaakt, precies twee dagen voor haar laatelste tentamenreeks. De breukmelding kwam totaal onverwacht voor haar. Ze zouden na haar tentamens een reis gaan maken naar Zuid-Amerika.

Sindsdien slaapt ze niet meer, heeft ze nachtmerries, voelt zich heel somber, kan zich totaal niet meer concentreren op haar studie, eet nauwelijks en hoort alleen maar zijn stem. Die zegt:

”” we moeten praten”’…

De herinnering dat haar ex zijn spullen daarna inpakt om naar zijn eigen huis te vertrekken krijgt ze niet meer uit haar hoofd krijgen en komt steeds terug.

Aan het einde van dit eerste gesprek geef ik mijn behandeladvies. We gaan EMDR inzetten met de volgende uitleg: ”Je hebt een schokkende gebeurtenis meegemaakt: jouw vriend heeft totaal onverwacht jullie relatie verbroken en sindsdien heb je last van flinke psychische klachten. EMDR gaat  jou helpen om de emotionele lading van de herinneringen te verminderen. En nee, EMDR is geen hocuspocus, het is een wetenschappelijk effectief bewezen methode, die door veel psychologen succesvol wordt toegepast. Het gaat je zeker ondersteunen in het verwerken van dit verlies.”

Bij de volgende afspraak voordat de EMDR start, oogt ze gespannen en vermoeid. Ze had de afgelopen week erg slecht geslapen en at nog weinig.

We starten de EMDR. Nadine moet van mij met haar beide ogen steeds mijn vinger volgen, van links naar rechts en weer terug. Tegelijkertijd moet ze aan de nare herinneringen denken. Er komt een stroom van gedachten bij haar tevoorschijn. Ze moet huilen, maar na een tijdje gewapper van mijn hand voor haar gezicht en haar oogbewegingen merkt ze een verschil en kijkt mij een beetje verbaasd aan…

 

Wil je weten hoe het verder gaat met Nadine? In het volgende blog vertel ik je erover!

Als dit blog je aanspreekt, deel het dan via facebook, zo hebben er meer mensen profijt van, dank je!

EMDR bij liefdesverdriet, het helpt ècht. Deel 2 

In het vorige blog beschijf ik mijn cliënte Nadine: een jonge vrouw met liefdesverdriet als gevolg van een onverwachte relatiebreuk. Omdat haar klachten (huilbuien, slecht slapen, zich emotioneel voelen en piekeren) flink belastend voor haar zijn, starten we met EMDR.

Even een korte uitleg  over EMDR voor jou als lezer:

EMDR verloopt altijd volgens een vast stramien. Het stramien is dat de psycholoog  met zijn ene hand voor de client snelle bewegingen  maakt voor diens ogen. De client moet deze oogbeweging met beide ogen tegelijkertijd volgen. Alsof hij naar twee bewegende ruitenwissers kijkt. Het volgen van de ogen duurt ongeveer anderhalve minuut (set) en daarna vraagt de therapeut wat de cliënt merkt, denkt en ervaart op dat moment. Na de verschillende sets oogbewegingen volgen er andere vragen die door de therapeut worden gesteld.

 Terug naar Nadine..

 Na een paar sets van oogbewegingen zegt Nadine tegen mij: “”wat raar. …Ik merk dat ik het plaatje steeds minder goed kan bekijken, alsof het een beetje in de mist verdwijnt.””

Ik blijf doorgaan met de snelle bewegingen voor haar beide ogen en zie dat Nadine zich gaandeweg wat meer lijkt te ontspannen. Haar gezicht wordt zachter, haar stem klinkt helderder.

Ze zegt vervolgens dat ze minder de gevoelens van verdriet voelt. Het voelt rustiger in haar hoofd. Nadine begint ruimte te voelen voor boze gedachten over haar ex. Er komen gedachten op als: “” de manier waarop hij mij gedumpt heeft, is echt heel onredelijk…”” We praten hier verder over door en Nadine wordt steeds bozer. Ze vindt het totaal onfatsoenlijk dat haar ex, nooit de moeite had genomen om met haar zijn twijfels over hun relatie te bespreken. Volgens het EMDR-behandelprotocol praten we verder.

Aan het eind van deze sessie geeft ze helder weer: ”ik wil niet met een partner omgaan, die niet met mij communiceert…””. Communiceren met elkaar in een relatie vind ik ongelooflijk belangrijk, dat staat echt bij mij op mijn prioriteitenlijstje.  Ik wil een vriend die met zijn emoties deelt. Ik besef me nu dat hij helemaal dat niet deed in onze relatie. Zo leuk was hij dus eigenlijk  helemaal niet…””. 

Ze voelt zich opgelucht .DE EMDR is succesvol verlopen. Na een paar dagen hebben Nadine en ik telefonisch contact. Ze geeft weer dat ze weer goed slaapt, veel minder piekert en somber is en meer acceptatie voelt over de relatie breuk.  Ze heeft haar ex een brief gestuurd met haar gevoelens van boosheid naar hem en daarover voelt ze zich opgelucht en krachtig.

Na deze EMDR-sessie heb ik nog enkele gespreken met haar gevoerd over hoe ze haar leven vorm kan geven nu haar ex niet meer in haar leven een rol heeft. Ze vertelt in ons laatste gesprek dat ze een reis gaat maken naar Bolivia om daar vrijwilligerswerk te gaan doen.

Ik kreeg na 5 weken een fotootje van haar gestuurd: een super blije Nadine, zongebruind met allemaal schattige Boliviaanse kindjes op de achtergrond.

Fantastisch!

Nieuwsoverzicht

Praktijk voor psychologie Schaart